Digital Handyman

Några tips för bättre sökoptimerad text på din hemsida.

Jag arbetar med ett nätverk inom besöksnäringen som består av entreprenörer som samarbetar digitalt. Företagarna hjälper varandra genom att samarbeta, t.ex crosslinking, på en digital plattform, GoNatureTrip, där vi skriver tips om unika platser och sevärdheter på landsbygden. Från GoNatureTrip utvecklade vi GoNatureMarket, en marknadsplats för landsbygdsprodukter och upplevelser.

I det flesta fall har ni texter som är “fasta” som ni inte kommer ändra på regelbundet, t.ex förstasidan, om oss, kontakt etc. Det är därför bra att ha delar av hemsidan som är ämnad för texter som ger innehåll som inte är kommersiellt, t.ex sökoptimerad text i en blogg.

  1. Bra innehåll är bra sökoptimering. Det är innehållet och texten som ger placeringar. Minimum 350 ord per text.
  2. Minimum två snygga foton med bra upplösning (min. 800 x 800) – och fotona ska minst ha ett namn med nyckelord och helst en alternativ text.
  3. Använd besökarnas egna nyckelord, dvs ord dina besökare använder. Lär känna dem bättre, bygg din text runt dessa ord känner dina besökare igen sig.
  4. Nyckelord ger mening till läsaren och du vill att de ordet ska ranka högt på google. Det behöver inte betyda att det gör det, kanske få söker på just det order/ de orden. Då har du sökorden som du efter efterforskning vet rankar och får nyckelord ger mening till kunden och sökord är det många som söker på. Men eftersom flertalet av oss inte kommer lägga tid och resurser på att söka bra sökord så är det viktigt att vi vi väljer våra nyckelord. Om nyckelorden sammanfaller med bra sökord så perfekt- sätt igång och skriv.
  5. Använd dina ord-  nyckelord- för att skapa sidornas huvudrubriker.
  6. Bestäm underrubriker på varje sida byggd på dessa andra nyckelord. Skriv text under varje rubrik och bygg denna på nyckelorden. Det viktigaste är att du skriver för läsarna.
  7. Nyckelorden i dina rubriker är ledstjärnan så att din text har en rödtråd och blir konsekvent i din text. Om varje sida har ett huvudtema som du belyser underlättar det för besökarna att hålla reda på vad du säger. Och du belönas av söktjänsterna, eftersom du får flera läsare som håller sig kvar längre i din text, med bättre placeringar.
  8. När du är klar med en sida, titta över flera gånger och skicka gärna till någon för kommentar. Är texten strukturerad och relevant?
  9. Lägga in relevanta länkar på relevanta nyckelord. Inom GoNatureTrip och GoNatureMarket hjälper vi varandra genom att länka på relevanta ord till varandra samtidigt som länken skapar mening för läsaren.
  10. Placera nyckelord i början på stycken och metabeskrivningen och i SEO-titeln.
  11. Att skriva för både söktjänster och besökare är inte lätt men kan ge resultat om man gör det regelbundet och använder texterna genom sprida dem i social media etc.

Om oss

Att bygga sin digital närvaro är det viktigt att förstå digitaliseringen som helhet. Många av de företag vi arbetat med vet att de måste digitalisera. Men inte många visste vad det menade och vilka åtgärder som skulle vidtas. De har varit i digitala “kurser” och fått förslag, men visste aldrig vad nästa steg var. 

Kontakt

Email: info@digitalhandyman.se
Tel: +46 8 559 25 437
Facebook @digitalhandyman.se

Copyright © 2020 Digitalhandyman